De Duurzame vacatures schieten als paddenstoelen uit de grond, want steeds meer mensen zien het belang in van bewust en duurzaam leven. De noodzaak om zelf een steentje hieraan bij te dragen groeit bij veel mensen. In het bedrijfsleven kiezen steeds meer ondernemers ervoor om duurzaam te ondernemen. Wat voor voordelen brengt dit met zich mee, en heeft duurzaam ondernemen ook nadelen? Je leest het in deze blog.
Waarom zou je duurzaam ondernemen?
Duurzaam ondernemen is trendy. Individuen en bedrijven weten steeds meer over ecologische footprint, vervuiling, uitstervende diersoorten en klimaatverandering. De steun van de consument voor duurzaam ondernemen groeit, en ook de overheid geeft hier subsidies voor. Duurzame bedrijven zijn dus goed voorbereid op de toekomst, en zij hebben een voordeel ten opzichte van vervuilende organisaties. Consumenten betalen namelijk graag wat meer voor een duurzaam product. Duurzaam ondernemen staat hoog op de prioriteitenlijst voor bedrijven, omdat het een goede garantie geeft voor een financieel gezonde toekomst. Duurzaam ondernemen heeft nog veel meer voordelen, zoals bijvoorbeeld kostenbesparing.
Bespaar kosten
Kostenbesparing is een van de redenen waarom er zoveel Vacatures groen te vinden zijn. Duurzaam ondernemen staat namelijk voor het bewust omgaan met energie. Veel bedrijven die investeren in groene energie en hier zuinig mee omgaan, besparen veel op hun jaarlijkse energierekening. Duurzaam ondernemen staat echter ook voor duurzaam personeelsbeleid, zoals minder ziekteverzuim. Een zieke werknemer kost een bedrijf gemiddeld €230,- per dag. Bedrijven die groen willen ondernemen kunnen gebruikmaken van allerlei regelingen en subsidies, zoals de SDE+ subsidie. Dit is voor duurzame investeringen. Sommige regelingen zorgen voor een fiscaal voordeel voor duurzame bedrijven.
Verbeter het imago van je bedrijf
Als een bedrijf bekend staat als duurzaam, heeft het meer succes. De Nederlandse burger vindt dat bedrijven voor het grootste deel zelf verantwoordelijkheid dragen voor duurzaam ondernemen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 76% van de consumenten een bedrijf dat een hoger maatschappelijk doel heeft, sympathieker overkomt.
Maak je bedrijf interessanter voor investeerders en overheden
Investeerders en overheden werken graag samen met milieubewuste ondernemingen. Duurzaamheid is voor veel investeerders een belangrijk punt, en bedrijven die aan duurzaam ondernemen doen hebben een streepje voor ten opzichte van bedrijven die niet zozeer milieuvriendelijk zijn. Milieuvriendelijkheid kan je een voordeel bieden op het gebied van aanbevelingen van investeerders.
Trek gedreven medewerkers aan
Als je bedrijf zich bezig houdt met MVO en milieubewust ondernemen, dan trek je gedreven medewerkers veel makkelijker en sneller aan. Er is bijvoorbeeld een Amerikaans merk dat erg dol is op de natuur, en medewerkers mogen wanneer ze maar willen de natuur opzoeken of gaan surfen. Een bedrijf met deze mindset trekt makkelijk soortgelijke medewerkers aan, die het niet alleen voor het geld doen maar ook gepassioneerd over hun werk zijn.
Wees klaar voor de toekomst
In 2030 moet in Nederland de CO2-uitstoot met 50% gedaald zijn, en in 2050 met 95%. Als je je onderneming nu alvast voorbereid op het nieuwe duurzame beleid, dan ben je klaar voor de toekomst. Investeringen kunnen dan uitgesmeerd worden in plaats van dat je ze in één keer moet betalen.