Nederland heeft ongeveer 18 miljoen inwoners, terwijl er op de wereld 430 miljoen Engelse sprekers zijn. Engels wordt in wel 101 landen gesproken. Je hebt dus veel kansen als je je op de internationale markt richt. Lees hier meer.
Gebruik Nederland als testmarkt
Als je je bedrijf in het Engels leidt, wil dat niet zeggen dat je daarmee een Engelse doelgroep aanspreekt. Er zijn ook cultuurverschillen waar je rekening mee moet houden. Je zou een compleet andere boodschap uitzenden naar Engeland dan naar China bijvoorbeeld. Voordat je internationaal zaken gaat doen, kun je het beste eerst testen in Nederland. Ons land is daar namelijk prima voor. Je kunt namelijk in je eigen taal communiceren, bent dichter bij huis en zit niet met cultuurverschillen.
Internationaal gaan zorgt voor meer concurrentie
Je kunt kiezen: ben je liever een grote vis in een kleine vijver of een kleine vis in een grote vijver? Als je internationaal zaken gaat doen heb je niet alleen een groter publiek, maar ook meer concurrenten. Wij raden je daarom aan om eerst marktleider in je eigen markt te worden voordat je in het buitenland gaat uitbreiden. Als er nog veel mogelijkheden voor je bedrijf zijn in je eigen markt, heeft het eigenlijk geen nut om je bezig te houden met de buitenlandse markt. Je zou veel wijzigingen moeten doorvoeren en Technisch Engels leren voordat je in de andere markt actief kunt worden.
Communiceren in andere talen door middel van technisch Engels leren
Als je in een land met een andere taal gaat ondernemen, dan is het een goed idee om technisch Engels te gaan leren. Je kunt ook externe schrijvers inhuren. Er zijn namelijk al grote culturele verschillen tussen de manier van communiceren in Engeland of Australië. Elk land heeft een eigen tone of voice nodig voordat je er een campagne gaat lanceren.
Technisch Engels leren is een pré, maar internationaal gaan is veel werk
Je kunt het beste niet te snel internationaal gaan met je bedrijf, zoals eerder al werd gezegd in deze blog. Je kunt dit het beste pas gaan doen als er niks meer te winnen is in je eigen markt. Wanneer je internationaal gaat is business Engels een pré, maar je moet je hele strategie veranderen om je bedrijf in die markt te laten werken. Het is moeilijk om je bedrijf op dezelfde manier te leiden in een ander land, houd hier dus rekening mee.